ترجمه کتاب سه تقریر رقیب در پژوهش‌های اخلاقی منتشر شد

ترجمه کتاب سه تقریر رقیب در پژوهش‌های اخلاقی منتشر شد

به نقل از خبر گزاری رسا کتاب اساس تفکر اخلاقی مک‌اینتایر درمجموعه‌ای سه‌گانه ارائه‌شده که عبارت‌اند از: در پی فضیلت؛ عدالت که؟ کدام عقلانیت؟ سه تقریر رقیب در پژوهش‌های اخلاقی. این کتاب با عنوان سه تقریر رقیب در پژوهش‌های اخلاقی به‌عنوان مکمل دو کتاب دیگر در شکل‌دهی نظام فکری مک‌اینتایر به شمار می‌آید.

به نقل از خبر گزاری رسا کتاب اساس تفکر اخلاقی مک‌اینتایر درمجموعه‌ای سه‌گانه ارائه‌شده که عبارت‌اند از: در پی فضیلت؛ عدالت که؟ کدام عقلانیت؟ سه تقریر رقیب در پژوهش‌های اخلاقی. این کتاب با عنوان سه تقریر رقیب در پژوهش‌های اخلاقی به‌عنوان مکمل دو کتاب دیگر در شکل‌دهی نظام فکری مک‌اینتایر به شمار می‌آید.

 

این کتاب از سه دیدگاه پژوهش اخلاقی رقیب نام می‌برد. ابتدا سبک پژوهشی دائرة‌المعارف نویسان و آنگاه پژوهش نیچه‌ای تبیین و فقر هر دو نظام فکری به تصویر کشیده می‌شود. در ادامه به‌گونه‌ای از پژوهش به نام ارسطو گرایی توماسی اشاره می‌شود.

 

قیاس ناپذیری سه تقریر رقیب در برداشتی است که از پژوهش دارند، تقریر اول پژوهش به‌عنوان کشف مبانی اخلاق، تقریر دوم پژوهش به‌عنوان نقاب برداشتن از خود اخلاق به‌مثابه اراده معطوف به قدرت، تقریر سوم پژوهش به‌عنوان الهام تاریخی خیر.

 

درمجموع مک‌اینتایر با به چالش کشاندن دو سنت نخست، پژوهش اخلاقی صحیح را در تقریر سوم دانسته و معتقد است خصوصیت این تقریر این است که مرجعیت ارزش‌های اخلاقی در جوامعی که در سنت سوم زندگی می‌کنند، به باور مشترکی وابسته است که همه ایشان از خیر انسان‌ها دارند و به‌سوی آن حرکت می‌کنند.

 

این کتاب از «مقدمه و ده فصل با عناوین: فضای طرح تحقیق آدام گیفورد، تبارشناسی‌ها و ویرانگری‌ها، توماس بیش‌ازحد، مفهوم پژوهش اخلاقی از دیدگاه آگوستین، ارسطو و آگوستین یکی علیه دیگری؛ سنت‌های رقیب در پژوهش، آکویناس و عقلانیت سنت، پیامد سنت شکست‌خورده، سنت علیه دائرة‌المعارف؛ اخلاق روشن‌بینانه به‌عنوان خرافات تجدد، سنت در برابر تبارشناسی؛ که با که سخن می‌گوید و بازبینی دانشگاه همچون یک‌نهاد و سخنرانی همچون یک‌گونه ادبی» گردآوری‌شده است.

 

در مقدمه آمده است: «این کتاب سومین اثر مهم مک‌اینتایر در سه‌گانه نگاری اوست. این کتاب بانام سه تقریر رقیب در پژوهش‌های اخلاقی: دائرة‌المعارف، تبارشناسی و سنت، مجموعه سخنرانی‌های گیفورد است که در سال ۱۹۸۸ در دانشگاه ادینبورو ایراد گردیده و بعداً بانام مذکور به سال  ۱۹۹۰ در نشر دام به چاپ رسیده است.»

 

در فصل دوم با عنوان تبارشناسی‌ها و ویرانگری‌ها می‌خوانیم: «در ابتدای این سخنرانی‌ها استدلال کردم که اگر تا وقتی‌که ما بازهم بتوانیم درباره خدا و خیری که آدام گیفورد مایل بوده است به‌عنوان وارثان به‌حق خودش تشخیص دهد، پرسش‌هایی را مطرح و بدان‌ها پاسخ دهیم، این کار باید از دیدگاهی مخالف با او و دیدگاه معاصرانش در ادینبرو صورت گیرد، دیدگاهی که دقیقاً تصور واحدی از عقل را به‌عنوان فراهم آورنده یک نظر واحد درباره جهان درحال‌توسعه رد کند».

 

در فصل چهارم که «مفهوم پژوهش اخلاقی از دیدگاه آگوستین» نام دارد آمده است: «در فرهنگ قرون‌وسطایی دوره آگوستین ارتباط بین متون اصلی آن فرهنگ و خوانندگان آن متون، دوسویه بود. خواننده وظیفه تفسیر متن را بر عهده داشت، ولی علاوه بر آن، می‌بایست با خواندن این متون و از دل آن‌ها پی ببرد که این متون به‌نوبه خود، خواننده را تفسیر می‌کنند.»

 

مؤلف در رابطه با آگویناس و عقلانیت سنت  نوشته است: «تاکنون دو ویژگی مختلف آگویناس را به‌عنوان فیلسوف عرضه کرده‌ایم؛ نخست اینکه او کسی است که فعالیت فلسفی را فعالیتی در باب یک فن و درواقع، فن‌الفنون می‌داند و دوم اینکه او کسی است که دو سنت فکری مستقل تا آن زمان را پیش برد و چنان آن‌ها را به صورتی واحد در هم ادغام کرد که سمت و سویی برای بسط هرچه بیشتر سنت وحدت یافته تازه‌ای فراهم آورد.»  

 

قابل‌ذکر است، ترجمه کتاب سه تقریر رقیب در پژوهش‌های اخلاقی (دائرة‌المعارف، تبارشناسی و سنت السدیر مک‌اینتایر) با ترجمه حمید شهریاری از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۴۳۲ صفحه و با شمارگان ۱۴۰۰ نسخه و به قیمت ۱۶۰۰۰ تومان به بازار نشر عرضه‌شده است.